Osvrt na izložbu "Smrt i devojka i druga odsustva"

Ocenite ovaj članak
(14 glasova)
Objavljeno u: Jelena Gorički
Sreda, 05 Mart 2014 09:07 Pročitano 14427 puta

NEEGZISTENCIJALNA SMRT

Naizgled dve slične poetike dovedene su u korelaciju. Slične onoliko koliko su zapravo dijametralno udaljene jedna od druge te na taj način stvaraju stabilan balans u dobro osmišljenoj postavci. Crteži Jasne Gulan iz opusa „Smrt i devojka“ tretiraju temu na nivou filozofije kakvu crtež sadržava u isto;nja;kim kulturama. Sigurna linija koja definiše pokret doveden do metafizičkog osećaja lebdenja likova prikazanih u stanju transa. Posredi je opsednutost smrću, ali ona se dešava u polju sna. Pogled koji počiva na ovim Jasninim figurama pleše u ritmu smrti. Pored ove tanane teme koja je na ivici morbidnosti crtež je snažan, definisan, precizan pa čak i kompoziciono centriran, ustaljen, što značajno doprinosi ritmičnom iščitavanju slika koje su gusto postavljene jedna do druge.

JasnaSrtez1

Crtež: "Smrt i devojka", Jasna Gulan

Na drugoj strani, ili pak mudro izmešani sa Jasninim, nalaze se crteži Dragane B. Stevanović čija je tema odsustva zapravo logičan nastavak „teksta“ iščitanog iz zgusnutih Jasninih crteža. Nakon ovog zavodljivog tantričkog plesa sa smrću nastaje odsustvo svega. Dragana temu smrti definiše, zapravo, u onom stadijumu kada je niko nikada nije mogao definisati, jer je ona tada i odsustvo i prisustvo i rođenje i smrt. Čak je i crtački tretman doveden do ivice dileme odsustva odnosno prisustva. Na mrljama, obrisima možda nekog ranijeg postojanja (starijeg crteža), nastaju novi definisani crteži likova na ivici borbe samodefinicije. Ova upadljiva igra ponavlja se iz crteža u crtež i daje relativan odgovor kakav je to osećaj odsustva Dragana B. Stevanović uspela da nam upiše na veoma diskretan način. Koliko je u opusu „Smrt i devojka“ prisutna ravnoteža postignuta centralizovanom kompozicijom toliko je u opusu „Odsustva“ upravo korišćenje kompozicione margine doprinelo osećaju da vas tema pomeri iz ose i stvari osećaj nelagode u stomaku, jer strah od ovakve definicije odsustva je neizmeran, iskonski i najveći među svim strahovima. Upisivati ove dve intimne, introspektivne poetike u kontekst šireg okruženja do zidova prostora u kome autorke stvaraju bila bi prostota. Izložba "Smrt i devojka i ostala odsustva" biće otvorena do 20. marta 2014. godine u Savremenoj galeriji Zrenjanina Toplo preporučujem!

Vršac, mart 2014, Jelena Gorički

CrteZdragana

Crtež: "Odsustva", Dragana B. STevanović